fbpx

Ik heb een huis geërfd, wat nu?

Ik heb een huis geërfd, wat nu?

Je krijgt het trieste nieuws dat een dierbare is overleden. Naast het verdriet van je verlies, blijkt dat je een huis hebt geërfd. Dat brengt natuurlijk een hoop vragen met zich mee. Als je een huis erft, zijn er verschillende opties. Je kan zelf in de woning gaan wonen, maar je kan er ook voor kiezen om het huis te verhuren of te verkopen.

Wat gebeurt er als je een huis erft? Wat met een hypothecaire schuld bij erfenis? Hoeveel belastingen betaal je als je een huis erft? Wanneer verkoop je best een huis na overlijden? In dit artikel zetten we alle belangrijke vragen op een rijtje.

Inhoudsopgave

  1. Wat moet je doen als je een huis erft?
  2. Hoe wordt de waarde van de woning bepaald bij een erfenis?
  3. Erfbelasting
    • Wat is erfbelasting? En wat is het verschil met successierechten?
    • Hoeveel belastingen betaal je als je een huis erft? Welke tarieven gelden?
    • Hoelang duurt het voor je erfbelasting moet betalen?
    • Huis erven: welke kosten komen er nog bij?
  4. Huis verkopen na erfenis
    • Hoe verkoop je een huis na erfenis?
    • Wanneer verkoop je best een huis na overlijden?
    • Wie mag een huis verkopen na overlijden?
    • Moeten alle erfgenamen tekenen bij verkoop van een huis?
    • Wat bij een restschuld na verkoop huis?
  5. Wat als je een afbetaald huis erft?
  6. Over SEYS Vastgoed

Wat moet je doen als je een huis erft?

Als erfgenaam ben je verplicht om binnen de vier maanden na het overlijden een aangifte van nalatenschap in te dienen bij de Vlaamse Belastingdienst (VLABEL). Bij meerdere erfopvolgers kan je een gezamenlijke aangifte indienen, maar dat is niet verplicht. Hierbij geef je ook de waarde van de woning aan, wat betekent dat je het huis moet laten schatten.

Op basis van deze waarde berekent de notaris de erfbelasting. Woonde de overledene buiten België maar bezat de persoon wel onroerende goederen in ons land? Dan spreken we niet meer van erfbelasting, maar van recht van overgang bij overlijden.

Hoe wordt de waarde van de woning bepaald bij een erfenis?

Het is belangrijk dat de aangifte een correcte woningwaarde bevat. Voor de schatting doe je beroep op je vastgoedmakelaar, VLABEL of een erkende expert-schatter.

Je professionele vastgoedmakelaar zal een gratis schatting voor je uitvoeren. Aan de hand van interne en externe factoren (intrinsieke waarde, huidige markt, staat en afwerking…) berekent die de correcte waarde van je huis.

Bij een schatting door VLABEL is de waarde bindend. Dit getal wordt dus sowieso gebruikt voor de berekening van de erfbelasting.

Daarnaast is het mogelijk om de woning te laten schatten door een expert-schatter die voorkomt op de lijst van erkende expert-schatters. Hoewel deze schatting niet gratis is, biedt het een aantal voordelen. Zo wordt de waarde sowieso aanvaard door de Vlaamse Belastingdienst en ben je er niet aan gebonden. Met andere woorden, je kan er nog steeds voor kiezen om deze som niet te gebruiken voor je aangifte.

Lees hier nog meer over hoe je je huis kan laten schatten bij een erfenis.

Erfbelasting

Wat is erfbelasting? En wat is het verschil met successierechten?

Vroeger werd er gesproken over successierechten en erfbelasting, maar sinds kort spreken we in Vlaanderen van één algemene term: erfbelasting. Dit wil zeggen dat je belasting betaalt op de waarde van wat je erft

Hoeveel belastingen betaal je als je een huis erft? Welke tarieven gelden?

De erfbelasting is afhankelijk van verschillende factoren, waaronder het verwantschap met de overledene. Vlaanderen splitst de erfgenamen op in drie categorieën:

  • Verwantschap in rechte lijn (grootouders, ouders, kinderen, kleinkinderen) of partners (gehuwden of samenwonenden)
  • Broers en zussen
  • Andere personen

Voor elke categorie bestaan er andere tarieven in de erfbelastingen. Gehuwden en samenwonenden genieten van een vrijstelling van de erfbelasting, maar enkel wanneer het gaat om de woning waarin beide partners samenwoonden. Bij een tweede pand geldt er geen vrijstelling.

Daarnaast hangt de erfbelasting ook af van de waarde van de erfenis. Het tarief van de belasting stijgt naarmate de erfenis groter wordt.

Hoelang duurt het voor je erfbelasting moet betalen?

Het successierecht moet betaald worden binnende twee maanden na de vervaldatum van de termijn voor het indienen van de aangifte. Haal je die termijn niet? Dan betaal je de wettelijke intrest (7%).

Huis erven: welke kosten komen er nog bij?

Bij het erven van een huis ben je verantwoordelijk voor alle kosten en schulden die bij de woning horen.

Voordat je een beslissing neemt over de erfenis, is het verstandig om te weten of er nog een openstaande hypothecaire schuld is. Hiervoor kan je terecht bij de kredietverstrekker van de lening. Zijn er onbetaalde schulden? Dan heb je twee opties. Ofwel accepteer je de schuld en financier je deze zelf, bijvoorbeeld met de opbrengst uit de verkoop van de eigendom. De andere optie is om de erfenis te aanvaarden op voorwaarde dat de waarde van de woning hoger is dan de schulden (beneficiair aanvaarden).

Huis verkopen na erfenis

Hoe verkoop je een huis na erfenis?

De verkoop van een geërfde woning verloopt grotendeels op dezelfde manier als de verkoop van een regulier pand. Dit brengt heel wat papierwerk met zich mee. We vertellen je graag meer over welke keuringsdocumenten en attesten je nodig hebt bij de verkoop van je huis.

Toch zijn er bij de verkoop van een geërfde woning enkele extra zaken waar je rekening mee moet houden. Eerst en vooral moeten alle erfgenamen hun erfenis aanvaarden. Wanneer niet iedereen dat doet, moet je langs de vrederechter om de zaak te betwisten.

In sommige gevallen gebeurt het dat het huis eigendom van één ouder is. Na het overlijden mag de samenwonende partner nog steeds in de woonst verblijven. Dan spreken we van vruchtgebruik. Als erfgenaam kan je het pand wel verkopen, maar mag je hierbij de rechten van de vruchtgebruiker niet schenden of beperken.

Wanneer verkoop je best een huis na overlijden?

Als je het huis verkoopt voor een hogere waarde dan vermeld in de aangifte, riskeer je bijkomende erfbelasting en een boete.

Om deze extra kosten te vermijden, is het verstandig om de woonst pas vanaf twee jaar na de erfbelasting te verkopen. Dit komt doordat de fiscus na deze periode geen aanvullende erfbelasting meer kan eisen.  Al is dit te verwaarlozen aangezien er pas een belastingverhoging van 5% wordt toegepast vanaf een verschil op de verkoopprijs van 10% – 25%.7

Wie mag een huis verkopen na overlijden?

De verantwoordelijkheid bij de verkoop van de woning ligt bij de erfgenamen van de overledene.  Zijn alle personen meerderjarig? Dan beslis je samen over de verkoop. Is één of meer van de erfgenamen minderjarig of wilsonbekwaam? Dan beslist een vrederechter mee.

Moeten alle erfgenamen tekenen bij verkoop van een huis?

Alle erfgenamen moeten akkoord gaan met de verkoop. Als één persoon weigert om de woonst te verkopen, kan de verkoop niet doorgaan en is het noodzakelijk om onderling tot een overeenkomst te komen.

Lukt dit niet, dan is het nodig om naar de vrederechter te stappen en de zaak te laten betwisten.

Wat bij een restschuld na verkoop huis?

Als de verkoopsom van het huis lager is dan de hypotheekschuld, spreken we over een restschuld.

Een voorbeeld
Indien je als erfgenaam het pand verkoopt voor €400.000, maar er nog een hypotheekschuld openstaat van €450.000, dan ontstaat er een restschuld van €50.000. Dit houdt in dat je zelf verantwoordelijk bent voor het afbetalen van de resterende schuld.

Wat als je een afbetaald huis erft?

Als je een afbetaald huis erft, is de woning eigendom van jou en eventuele andere erfgenamen. Omdat er geen lening meer is, hoef je maandelijks niets meer te betalen aan de kredietverlener. Je bent vrij om het gebouw te behouden, te verhuren of te verkopen. Je bent natuurlijk wel verplicht om erfbelasting te betalen.

Over SEYS Vastgoed

SEYS Vastgoed helpt je met een gratis schatting en haalt alles uit de kast om je huis vlot, efficiënt en zonder zorgen te verkopen. Een persoonlijke en professionele aanpak staat altijd centraal. Met kantoren in Diksmuide, Koksijde en Oostende zijn wij actief over de volledige Westkust en de Polders.

Overweeg je om te investeren, een huis te kopen of te verkopen? SEYS Vastgoed is dé betrouwbare immo-specialist die je begeleidt en ondersteunt. Heb je nog vragen? We helpen je graag vrijblijvend verder. Neem vandaag nog contact op!



Recente Blogposts

Bereken eenvoudig de prijs

Bij SEYS vastgoed kunnen we heel snel schakelen en direct opstarten. Dat is een extra service die we bieden voor mensen die snel & vlot willen verkopen. Alles start met een juiste waardebepaling van uw eigendom. 

Download de documenten