Sta jij op het punt om je huis te verkopen en ben je benieuwd naar de kosten die hiermee gepaard gaan? Naast een aantal verplichte attesten en documenten, zijn er nog uitgaven waar je rekening mee moet houden. Zie je door de bomen het huis niet meer? Geen nood! Wij zetten de kosten bij het verkopen van je pand op een rij.
Kosten bij de verkoop van je huis
Administratieve kosten
Doordat wettelijke verplichtingen steeds strenger worden, brengt de verkoop van een huis heel wat administratieve kosten met zich mee. De meeste van deze uitgaven worden gedragen door de koper, maar enkele documenten en attesten bekostig je zelf. Denk maar aan het EPC, een attest dat aangeeft hoe energiezuinig je woning is aan de hand van een score. Ook het bodemattest, een rapport met informatie over de bodemkwaliteit van de grond, is een verplicht document.
Daarnaast moet er een keuringsattest van de elektrische installatie worden voorgelegd. Door dit verslag weet de koper of de elektriciteit aan de voorschriften voldoet. De keuring wordt uitgevoerd door een erkend controleorganisme.
Beschikt je woning over een stookolietank? Dan is het verplicht om de toekomstige eigenaar van een keuringsattest te voorzien.
Bij de verkoop van je woning breng je de koper op de hoogte van stedenbouwkundige informatie. Dit verkrijg je door een uittreksel uit het vergunningen- en het plannenregister aan te vragen bij de gemeente.
Ook de kadastrale gegevens zijn verplicht. Daarin worden onder meer het perceelnummer, de oppervlakte, de aard van het pand en het kadastraal inkomen vermeld.
Makelaarskosten
Geen zin in bovenstaande administratieve zorgen? Dat is normaal, de kleine lettertjes uitpluizen neemt heel wat tijd en energie in beslag. Die kostbare tijd kan je ongetwijfeld aan andere (en leukere) zaken uitbesteden. Daarom is een vastgoedkantoor een onmisbare schakel bij de verkoop van je huis. Je makelaar ondersteunt je van a tot z bij de verkoop van je woning en zorgt voor de volledige afhandeling van het dossier. Dit begint bij de schatting van de woning en het maken van reclame met professionele foto’s. Bovendien organiseert de vastgoedexpert de bezichtigingen en helpt hij bij het onderhandelen over de prijs. Voor deze diensten betaal je makelaarskosten, meestal is dit een percentage op de verkoop van het huis.
Hypotheek
Als je beslist om je pand te verkopen en zo ook de hypothecaire lening vervroegd terug te betalen, dan vraagt de kredietverlener hiervoor een vergoeding. Dit zijn de wederbeleggingskosten.
Verkoop je je woning binnen de 30 jaar na het aangaan van je lening? Dan dien je handlichtingskosten te betalen. Ook al is je lening al terugbetaald, de bestaande hypothecaire inschrijving van het pand moet geschrapt worden. Deze kosten bedragen ongeveer 0,7% van het ontleende bedrag.
Kleine herstellingen
Je wilt je woning zo aantrekkelijk mogelijk presenteren. Een goede voorbereiding bij het verkopen van je huis is heel belangrijk. Omdat kopers op details letten, hebben kleine herstellingen een grote invloed. Een likje verf? Een scheurtje in de muur herstellen? Het tapijt reinigen? Aan de slag dan maar!
Je huis snel, efficiënt en zorgeloos verkopen?
Wil jij ook een goed beeld van de kosten die gepaard gaan bij het verkopen van je huis? Neem dan vrijblijvend contact op met SEYS Vastgoed. Wij zetten voor jou graag de uitgaven op een rij en maken van het verkopen van jouw woning een succesverhaal!