fbpx

Welke keuringsdocumenten en attesten heb ik nodig bij de verkoop van mijn huis?

Denk je eraan je huis te verkopen? Voor je het glas heft op een geslaagde verkoop, komt er heel wat bij kijken. Een grote stapel papierwerk bijvoorbeeld. Uiteraard wil je in orde zijn met de verplichte administratie zodat alles zo vlot mogelijk verloopt. “Welke documenten heb ik nodig?” horen we je al vragen. Wij lichten de essentiële keuringsdocumenten en attesten toe die je nodig hebt bij de verkoop van je huis.

Vereiste keuringsdocumenten bij de verkoop van je huis

Keuring elektrische installatie

Dankzij het keuringsverslag weet de koper of de elektriciteit al dan niet aan de voorschriften voldoet. Het verslag kan zowel positief als negatief zijn. Als de installatie afgekeurd is, heeft de koper 18 maanden de tijd om de elektriciteit in orde te brengen. De keuring wordt altijd uitgevoerd door een erkende instantie.

Energieprestatiecertificaat (EPC)

Het EPC geeft aan hoe energiezuinig je woning is aan de hand van een score. Hoe lager de score, hoe beter. Het certificaat wordt opgemaakt door een erkende energiedeskundige en is tien jaar geldig.

Certificaat stookolietank

Beschikt je woning over een bovengrondse of ondergrondse stookolietank? Dan moet deze tank aan de wettelijke voorschriften voldoen. Dat is noodzakelijk om vervuiling van de bodem tegen te gaan. Het certificaat leg je voor aan de potentiële koper.

Vereiste attesten bij de verkoop van je huis

Bodemattest

Het bodemattest bevat informatie over de bodemkwaliteit van de grond. Zo weet de koper of de bodem al dan niet verontreinigd is. Dit verslag wordt opgemaakt en verzonden door OVAM, de Openbare Vlaamse Afvalstoffenmaatschappij.

Stedenbouwkundige informatie

Het is verplicht om de koper op de hoogte te brengen van stedenbouwkundige informatie. Deze informatie verkrijg je door een uittreksel uit het vergunningen- en het plannenregister aan te vragen bij de gemeente. Bij de verkoop mag het uittreksel niet ouder zijn dan één jaar. Het document informeert de koper over stedenbouwkundige vergunningen, eventuele bouwovertredingen, verkavelingsvergunningen en het verkooprecht.

Postinterventiedossier (PID)

Werd het huis na 1 mei 2001 gebouwd of zijn er na 1 mei 2001 werken uitgevoerd door één of meerdere aannemers? Dan worden alle technische gegevens over het gebouw verzameld in het postinterventiedossier. Zo is de koper op de hoogte van de structuren, hoe de structuur werd opgebouwd en welke materialen er in het gebouw aanwezig zijn. Dit is essentiële informatie die de koper nodig heeft bij eventuele renovaties. Het PID gaat levenslang mee met het pand en wordt altijd overhandigd aan de nieuwe eigenaar.

Asbestattest

Vanaf eind november 2022 is het verplicht om een asbestattest voor te leggen bij een woning dat gebouwd werd voor 2001. Dit attest informeert de koper of de woning al dan niet asbestveilig is. Asbesthoudende materialen werden vroeger vaak gebruikt bij het bouwen van een huis maar brengen gezondheidsrisico’s met zich mee.

Kadastrale gegevens

Bij de verkoop van je woning moet je in het bezit zijn van de kadastrale gegevens. Het document bevat onder meer het perceelnummer, de oppervlakte, de aard van het pand en het kadastraal inkomen. Dit uittreksel vraag je aan bij het kadaster.

Eigendomsakte

Ten slotte moet je bewijzen dat jij de effectieve eigenaar van het pand bent. De originele eigendomsakte bewaart de notaris die het document heeft opgemaakt. Weet je niet welke notaris over deze akte beschikt? Dan vraag je het bewijs op via het registratiekantoor van je provincie.

Klaar voor een succesvolle verkoop?

Het is belangrijk om met bovenstaande verplichte keuringsbewijzen en attesten in orde te zijn. Naast deze administratieve boterham, is een goede voorbereiding bij de verkoop van je huis essentieel. Wij sommen alvast ook de uitgaven op waar je rekening mee moet houden.

Je huis snel, efficiënt en zorgeloos verkopen?

Het glas heffen op een vlotte verkoop? Neem dan vrijblijvend contact op met SEYS Vastgoed. Wij nemen de administratieve zorgen uit handen zodat jij kan focussen op andere – en leukere – zaken. Daarnaast staat een persoonlijke en professionele aanpak bij ons centraal. Wie weet klinken we binnenkort op jouw succesvolle verkoop?



Recente Blogposts

Bereken eenvoudig de prijs

Bij SEYS vastgoed kunnen we heel snel schakelen en direct opstarten. Dat is een extra service die we bieden voor mensen die snel & vlot willen verkopen. Alles start met een juiste waardebepaling van uw eigendom.