fbpx

Aangifte van nalatenschap invullen voor een huis? 5 eenvoudige stappen.

Aangifte van nalatenschap invullen voor een huis

Een huis erven van een familielid, vriend of dierbare is een ingrijpende gebeurtenis. Naast de emotionele impact, word je ook geconfronteerd met wettelijke en administratieve regelingen. Binnen de vier maanden na het overlijden ben je verplicht om de aangifte van nalatenschap te voltooien, een overzicht van het totale vermogen van de overledene. Op basis van deze informatie berekent de Vlaamse Belastingdienst de erfbelasting.

Hoe dien je de aangifte van nalatenschap precies in? Je leest het hier in 5 eenvoudige stappen.

De aangifte van nalatenschap: 5 eenvoudige stappen

Stap 1: stel jezelf deze vragen

Wil je de aangifte zelf invullen?

Je hebt de vrijheid om te beslissen of je de aangifte van nalatenschap zelf invult.  Lijkt het je een ingewikkeld proces? Dan is het verstandig om een specialist, zoals een notaris, te raadplegen.

Dien je de aangifte afzonderlijk of gezamenlijk in?

Als er meerdere erfgenamen zijn, heb je de keuze om de aangifte van nalatenschap afzonderlijk of gezamenlijk in te dienen. Hoewel een gezamenlijke aangifte niet verplicht is, draagt het wel de voorkeur. Het bewijst de eensgezindheid tussen de erfgenamen wat betreft de waardering van de goederen.

Stap 2: laat het huis schatten

De aangifte moet de juiste waarde van het geërfde huis op de datum van overlijden bevatten. Daarom is een nauwkeurige schatting van groot belang. Voor deze waardebepaling vertrouw je op je vastgoedmakelaar, de Vlaamse Belastingdienst (VLABEL) of een erkende expert-schatter.

  • Een vastgoedmakelaar voert een gratis schatting voor je uit. Dankzij het diepgaande inzicht in de lokale vastgoedmarkt en de jarenlange ervaring is hij de ideale persoon om je huis nauwkeurig te schatten. Hij begrijpt welke factoren de waarde kunnen beïnvloeden zoals de locatie, de staat van het huis, de intrinsieke waarde…
  • Wanneer je een schatting door VLABEL laat uitvoeren, is de vastgestelde waarde bindend en wordt deze onvermijdelijk gebruikt voor de aangifte van nalatenschap.
  • Een expert-schatter, die vermeld staat op de lijst van erkende expert-schatters, schat je huis tegen betaling. Hoewel de belastingdienst sowieso de geschatte waarde aanvaardt, ben je niet verplicht om deze in te gebruiken voor de aangifte.

Stap 3: stel een inventaris op

Ben je op de hoogte van de waarde van het geërfde huis? Dan ben je al een grote stap verder. Nu is het moment aangebroken om een volledige inventaris op te stellen. Naast het onroerend goed, omvat de aangifte van nalatenschap ook de bankrekeningen, andere bezittingen en schulden van de overledene. De fiscus verwacht niet alleen een oplijsting, maar ook de exacte waarde van al deze roerende en onroerende goederen.

Stap 4: verzamel de benodigde gegevens

Het liefst wil je de aangifte zo vlot en efficiënt mogelijk invullen. Daarom is het handig om volgende gegevens en documenten bij de hand te houden:

  • rijksregisternummer van de overledene, van jou en eventuele andere erfgenamen;
  • KBO-nummer van ondernemingen met niet-beursgenoteerde aandelen;
  • polisnummers en gegevens van eventuele levensverzekeringen;
  • perceelcodes van onroerende goederen, terug te vinden op het aanslagbiljet voor onroerende voorheffing of via GeoPunt Vlaanderen.

Stap 5: vul de aangifte online of op papier in

Om de aangifte van nalatenschap in te dienen, heb je drie opties:

  1. Gebruik de online applicatie ERFonline van de Vlaamse Belastingdienst. Toegang verkrijg je via je eID of de Itsme-app.
  2. Voltooi het aangifteformulier online en verstuur het via het digitale loket of via het contactformulier.
  3. Download het formulier, druk het af, vul het met de hand in en verstuur het per post naar de Vlaamse Belastingdienst (Vaartstraat 16, 9300 Aalst).

Hoeveel is jouw woning waard? Vraag een gratis schatting aan.

SEYS Vastgoed helpt je met een gratis schatting zodat jij de aangifte van nalatenschap zonder zorgen kan indienen. Een persoonlijke en professionele aanpak staat altijd centraal. Met kantoren in Diksmuide, Koksijde en Oostende zijn wij actief over de volledige Westkust en de Polders.

Heb je nog vragen? We beantwoorden ze graag en staan vrijblijvend voor je klaar. Neem vandaag nog contact op!



Recente Blogposts

Bereken eenvoudig de prijs

Bij SEYS vastgoed kunnen we heel snel schakelen en direct opstarten. Dat is een extra service die we bieden voor mensen die snel & vlot willen verkopen. Alles start met een juiste waardebepaling van uw eigendom. 

Download de documenten