Het is zover. Je gaat een huis kopen! De kans is groot dat je hiervoor een hypothecaire lening afsluit. Uiteraard wil je weten welke kosten hier allemaal bij komen kijken. Je houdt best rekening met dossierkosten, notariskosten en andere uitgaven. Een duidelijk overzicht nodig? Geen zorgen, wij zetten alle bijkomende kosten voor je op een rij.
Wat is een hypothecaire lening?
Bij een hypothecaire lening ontvang je geld van de bank voor de aankoop van je woonst. Dit bedrag, plus de bijbehorende interest, betaal je op regelmatige tijdstippen terug. Meestal is dit maandelijks. De rente is vast of variabel, afhankelijk van je keuze. Om zich te beschermen tegen mogelijke wanbetaling, gebruikt de bank je huis of appartement als onderpand. Dat wil zeggen dat als je de lening niet meer kan aflossen, de financiële instelling het recht heeft om de woning in beslag te nemen. Over het algemeen beslaat een hypothecair krediet een periode van 10 tot 25 jaar.
1. Dossierkosten
De dossierkosten omvatten de administratieve vergoeding die de bank in rekening brengt voor het verwerken van jouw lening. Niet elke kredietverlener hanteert deze kosten. Vanaf 2024 mogen ze maximaal 350 euro bedragen.
Ook bij het herfinancieren van je krediet betaal je mogelijks dossierkosten. Deze bedragen sinds 2024 maximaal 175 euro, de helft van de kosten voor de oorspronkelijke lening.
2. Schattingskosten
De bank beschouwt de woning als de belangrijkste waarborg voor de lening. Om een precies beeld te krijgen van de waarde, laten de meeste maatschappijen een schatting uitvoeren. Deze kosten kunnen sterk variëren. Informeer dus vooraf goed bij je bank.
3. Notariskosten
In principe bevatten de notariskosten enkel de administratieve kosten en het ereloon voor de notaris. Om een beter beeld te krijgen van de notariskosten kan je gebruik maken van deze tool: https://www.notaris.be/rekenmodules.
Administratieve kosten en ereloon
De notaris voert verschillende opzoekingen uit en bereidt de verkoopakte voor. Zo moet bijvoorbeeld worden vastgesteld of het pand wel degelijk eigendom is van de verkoper en of er geen hypotheek rust op de woning. Deze taken vallen onder de administratieve kosten. Daarnaast betaal je ook het ereloon van de notaris. Het ereloon is een percentage en hangt af van verschillende factoren, waaronder de waarde van het onroerend goed. Op zowel de administratiekosten als het ereloon betaal je 21% btw.
Registratiebelasting hypothecaire lening
Bij het nemen van een hypothecaire lening betaal je belastingen, ook wel bekend als registratierechten. De kosten voor de inschrijving van jouw lening noemen we het inschrijvingsrecht of hypotheekrecht. Dit bedraagt 0,30% van het leenbedrag inclusief aanhorigheden.
4. Schuldsaldoverzekering
Wat als het noodlot toeslaat? Hier biedt de schuldsaldoverzekering bescherming. Als jij of je partner onverwacht overlijdt, lost de verzekering het openstaande saldo gedeeltelijk of volledig af. De kosten variëren afhankelijk van verschillende factoren, zoals het verzekerde bedrag en de duur van de verzekering. Ook het risicoprofiel van jij en je partner worden in kaart gebracht, waaronder leeftijd, rookgedrag en gezondheidstoestand.
Over SEYS Vastgoed
Tijd om het ouderlijke nest te verlaten, investeren in een pand of op zoek naar een nieuwe droomwoning? De perfecte woonst vinden is niet altijd vanzelfsprekend. SEYS Vastgoed begeleidt en ondersteunt je tijdens het hele proces. We halen alles uit de kast om de zoektocht en aankoop vlot, efficiënt en zonder zorgen te laten verlopen. Een persoonlijke en professionele aanpak staan altijd centraal.
Met kantoren in Diksmuide, Koksijde en Oostende zijn wij actief over de ganse kust en de Polders. Neem vrijblijvend contact met ons op.